Tre generationer 18 januari – 2 februari 2025 Anna Maria Nilsson, Samot Nosslin och Doris Apelqvist

TRE GENERATIONER
ANNA MARIA NILSSON, sonen TOMAS och sondottern DORIS visar sina verk i en dialog mellan tradition
och förnyelse. Utställningen på Flaménska galleriet förenar tre konstnärskap där den textila
konsten spelar en central roll. Trots sina olika bildvärldar finns en röd tråd av släktskap som
knyter dem samman. Utställningen är inte bara en hyllning till det kreativa arvet utan också
till Anna Maria som just fyllt 80 och länge önskat att de tre skulle ställa ut tillsammans.
ANNA MARIA NILSSON (född i Vänersborg 1944)
har fördjupat sig i vävning och grafik. Verken är ofta inspirerade av traditionella
mönster och den omsorgsfulla process som det textila hantverket innebär. Varje väv bär på en
berättelse, där linjerna representerar minnen, naturens rytmer och livets skiftningar. Anna
Maria skapar med stor respekt för hantverkstraditionen samtidigt som hon ger uttryck för
både styrka och skörhet. Hennes konst blir en påminnelse om hur de textila materialen binder
samman familjen.
SAMOT NOSSLIN (född i Borås 1977)
Tomas Nilsson, alias Samot Nosslin, med sin fascination för att omforma material, skapar en
konstnärlig sfär av återbruk och uppfinningsrikedom. Samot ser på sitt konstnärskap som en
oändlig loop, där inget material, infall eller idé får gå till spillo. Med sin dadaistiska humor och
nyfikenhet väver han ihop berättelser till en bildvärld fylld av både allvar och lekfullhet.
Hans konstnärliga arv kan ses som en del av en väv inflätad i ett oändligt mönster.
DORIS APELQVIST (född i Borås 2002)
studerar sitt tredje år på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm och är nyss
hemkommen från Kanada efter en utbytesperiod på Emily Carr University i Vancouver.
Hon experimenterar gärna med kontraster, både i teknik och koncept och utmanar ofta
ytterligheter; det groteska mot det vackra eller det sorgliga mot det humoristiska.
Hennes konst präglas av en djup känsla för materialet och dess möjligheter. Genom att väva
in minnen, mönster och energi i sitt arbete, skapar hon verk som bär på både nutida impulser
och historiska ekon.
Tillsammans visar de sin konst som omformats och utvecklats genom tre generationer. Ett
levande arv som ständigt förnyas, men aldrig förlorat kopplingen till sina trådar i varpen.