På Flaménska galleriet visar Lars Gustaf Andersson prov på nya sidor av sitt konstnärskap. Här koncentrerar han sig på måleri med rytmiska dagboksbilder där han provocerar fram bilderna genom kamp mot klockan. Bilder med energi och närmast besatthet att vinna över form och tid. Kollektionen kallar han Stadsparken och är en serie ögonblicksbilder där han inspirerats av Stadsparken i Borås.
Han varvar bildernas komplexitet med textila inslag. Att måla på mönstertryckta textilier har under flera år varit ett konstnärligt måste för Lars Gustaf Andersson. De utvalda textilierna kommer från hans tidigare textilkoncern som har ett starkt emotionellt värde och innehåll för honom. Många av tygerna är så kallade lapptryck och helt unika. Av dessa skapar han textila kollage, som han klipper sönder, limmar ihop och målar på textiliernas baksidor som sedan blir bakgrund till hans motiv. Från och till har han också valt textila draperingar framför motiven för olika visuella uttryck som att dölja, avslöja eller skydda såväl motiv som betraktaren. På utställningen visar han också prov på förkärleken till ofullständiga texter, fragment av bokstäver och berättelser. Som rester av affischtavlor.
Det är femte gången Lars Gustaf Andersson ställer ut i Borås. Första gången och debuten var 2007 på Borås konstmuseum. Därefter 2008 och 2012 på Galleri Jeanette Ölund och 2018 på Brämhults Gård och nu 2020 på Flaménska galleriet. Lars Gustaf Anderssons konstnärskap präglas av intensitet. Han kastar sig mellan olika media och tekniker beroende på vad han vill berätta. Han har blivit kallad konceptkonstnär, inte minst på grund av flödet mellan olika uttrycksformer och sambanden dem emellan. Verken är ofta berättelser, som fragment ur filmer. Hans bakgrund som reklamman, art director och tidigare ägare av textilkoncern kan spåras i många av hans verk. På Flaménska har han koncentrerat sig på måleri. Men det förekommer också grafik och teckningar.
Lars Gustaf Andersson valde en ny karriär våren 2000 efter drygt ett kvarts sekel som ägare av konsultbyrå inom reklam och marknadskommunikation, men också ägare av textilkoncern där bl a företagen Häggåstrands Väveri, Ljungbergs Textiltryck och Hägg & Weil ingick. 50 år fyllda gjorde han ett lappkast och gick till konstens värld. Han kom att studera på Art College i Göteborg, Dômen Konstskola och projektprogram på Akademin Valand fram till 2006.
Hans verkliga debut skedde på Borås konstmuseum 2007 med utställningen Identitet som väckte stor uppmärksamhet med bl a 39 paraplyer på PA Halls terrass och neonskulpturen ”R” i Viskan, vid teaterbron. Därefter har han medverkat i en rad solo- och samlingsutställningar på skilda gallerier, konstmuseer och offentliga platser i såväl Sverige som utomlands, bl a i Berlin, Köpenhamn, Amsterdam och Düsseldorf. Senaste utställningen i Borås var Metamorphosis på Brämhults Gård 2018 där han visade upp rader av olika uttryck och tekniker, parallellt med en pianokonsert med kompositören Philip Glass musikstycken. Hos Galleri Jeanette Ölund hade han soloutställning 2008 med ”Do You Love Me,” och 2012 med ”Ombra Mai Fù”där Lars Gustaf Andersson parallellt visade 15 videoverk i Gustav Adolfs kyrka jämte hans nyskrivna opera samt parafras på Händels opera Xerxes med arian Ombra Mai Fù.
Lars Gustaf Andersson är född 1949 i Borås. Hans konst finns bl a representerad på Borås konstmuseum, hos privata samlare och en rad företag och institutioner.